Agencje stockowe

Webmasterzy, dziennikarze, autorzy artykułów na blogi i pracownicy agencji reklamowych najczęściej zaopatrują się w zdjęcia w agencjach stockowych. Co to takiego? otóż są to serwisy internetowe pośredniczące w sprzedaży zdjęć pomiędzy fotografami i osobami lub firmami potrzebującymi tych zdjęć do ilustrowania artykułów w różnego rodzaju wydawnictawach: książkach, czasopismach, ulotkach reklamowych, plakatach, bilboardach, a najczęściej zdjęcia są potrzebne do ilustracji stron internetowych. Skąd się wzięły tego typu agencje, kto pierwszy wpadł na ten pomysł? Powszechnie uważa się, że pionierem agencji stockowych była agencja Underwood and Underwood. Agencja ta powstała w Ottawie, w Kanadzie, w 1880 roku. Od początku zajmowała się tworzeniem fotografii stereoskopowych. W tamtych czasach było tak duże zapotrzebowanie na zdjęcia stereoskopowe, że wkrótce powstały liczne oddziały agencji nie tylko na terenie Kanady, ale także Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Czterdzieści lat później powstała agencja H. Armstrong Roberts, która uznawana jest za pierwszą agencję fotografii stockowej i działa do dzisiaj pod nazwą RobertStock. W latach międzywojennych rynek fotograficzny znacznie się rozwinął i zaczęły powstawać następne agencje. Jedną z największych agencji stockowych w Stanach Zjednoczonych była FPG International, która wcześniej była znana jako Freelance Photographers Guild i głównie dostarczała zdjęcia na potrzeby ilustrowanej prasy. Po II wojnie światowej zaczęło powstawać coraz więcej agencji fotografii stockowej. W latach 70-tych najbardziej znane były dwie agencje: The Image Bank i Comstock, którą założyli biznesmen Stanley Kenney i fotograf Lawrence Fried oraz agencja Comstock, założona przez Toma Grilla i Henry’ego Scanlona. Wszystkie te agencje zajmowały się fotografią klasyczną, papierową. Głównymi odbiorcami zdjęć były w tamtym okresie duże redakcje. Sytuacja diametralnie zmieniła się po upowszechnieniu się fotografii cyfrowej, i to zarówno po stronie dostawców zdjęć, jak i odbiorców. Agencje zaczęły otrzymywać coraz więcej zdjęć nie tylko od zawodowych fotografów, ale także osób zajmujących się fotografią amatorsko. Coraz więcej osób prywatnych zaczęło także kupować zdjęcia. Obecnie do największych agencji stockowych należą agencje: Depositphotos, 123RF, Shutterstock, Fotolia, Stockphoto, StockXpert, Veer i inne. Każda z agencji prowadzi własną politykę cenową i zatwierdzania zdjęć. Jedną z najszybciej rozwijających się agencji jest Depositphotos. Agencja ta posiada brdzo rozbudowany serwis i co bardzo ważne strona internetowa prowadzona jest w języku polskim. Jedną z ciekawych podstron jest blog oficjalny Depositphotos, gdzie można znaleźć między innymi informacje na temat aktualnych promocji.

Dodaj komentarz

Partnerzy