Panoramy sferyczne

Panorama sferyczna Katedry Wawelskiej. Rzadko komu udaje się zrobić tutaj zdjęcia, a szczególnie trudno zrobić panoramę, bo zwykle są tutaj tłumy turystów.

Panorama sferyczna tym różni się od zwykłego płaskiego zdjęcia, że za pomocą panoramy można oglądać całą sferę, czyli wszystko co znajduje się zarówno przed fotografem, jak i za nim, po bokach, u góru i na dole. W zasadzie jedyną wadą panoramy sferycznej jes to, że istnieje wirtualnie i może być oglądana wyłącznie na ekranie monitora. Tego typu panoramę można wprawdzie przekształcić w płaski obraz za pomocą przekształcenia equirectangular i wydrukować, ale nie zawsze efekt będzie ciekawy. Dużo zależy od tematu zdjęcia. Niektóre zdjęcia equirectangular lub tylko ich fragmenty świetnia nadają się docelów reklamowych, bo prezentują zupełnie wyjątkowy punkt widzenia rzeczywistości. Tego typu efekt trudno jednak przewidzieć wcześniej.

Wracając do właściwej panoramy sferycznej, to jest ona świetnym elementem reklamowym. Do płaskich zdjęć wszyscy są przyzwyczajeni, a możliwość oglądania wszystkiego dookoła, a nie tylko tego, co chciał pokazać fotograf jest intrygująca. Za pomocą myszki komputerowej lub klawiszy na klawiaturze oglądany obraz można przybliżać, oddalać, przesuwać na boki, w górę i w dół.

Zdjęcia panoramiczne znajdują coraz większe zastosowanie w reklamie na stronach internetowych. W zasadzie wszystko można przedstawić za pomocą panoramy, ale są dziedziny, dla których fotografia panoramiczna jest idealnym medium reklamowym. Panoramy sferyczne idealnie nadają się do pokazywania klientom biur pośrednictwa mieszkań i domów przeznaczonych na sprzedaż. Odpowiednio przygotowana prezentacja może zachęcić klienta do zakupu. Może też zredukować ilość wyjazdów z klientami na oglądanie mieszkań, bo wstępna selekcja może się odbyć w biurze pośrednika za pomocą panoram sferycznych. Tego typu wirtualne zdjęcia nadają się też do raklamy hoteli, ośrodków wypoczynkowych, restauracji. Coraz częściej z reklamy za pomocą panoram i spacerów wirtualnych korzystają mniejsze firmy. Duże wrażenie robi na przykład panoramiczne zdjęcie wnętrza gabinetu dentystycznego, gdzie oglądający może spokojnie i z bliska zabaczyć różne supernowoczesne urządzenia stomatologiczne.